Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه اگر سینمایی کد رهگیری را دریافت نکرده باشد، تمایلی به بازگشایی ندارد، گفت: در حال حاضر تنها پردیس سینمایی اطلس در مشهد کد رهگیری را دریافت کرده و فروش بلیت در سینما تیکت گذاشته است.

محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بازگشایی سینماهای مشهد، اظهار کرد: جلسه‌ای آموزشی با همکاری اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی استان با مدیران سینماها، پرسنل آن‌ها و مدیران سالن‌های نمایش تئاتر برگزار کردیم، در این جلسه دوستانی از اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی حضور داشتند که پروتکل‌های بهداشتی را به همه افراد حاضر در این جلسه یادآوری و این افراد را موظف کردند که در سایت سلامت سالن نمایش و سینما ثبت‌نام کرده و کد رهگیری سلامت را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سینماها و سالن‌های نمایش تئاتر از ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد رهگیری مستثنی نیستند. آن‌ها بعد از دریافت کد رهگیری اجازه فعالیت و بازگشایی دارند.

محمدی در خصوص فیلم‌های قابل اکران، یادآور شد: فیلم‌های «خوب، بد، جلف 2»، «شنای پروانه»، «بی‌وزنی»، «عطر داغ»، «یادم تو را فراموش»، «چهل و هفت» و «قطار آن شب» در پردیس سینمایی اطلس به نمایش درآمده‌اند.

وی تاکید کرد: سینماهایی که با ظرفیت 50 درصد سالن‌های سینمایی، با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل اعلام آمادگی کنند، اجازه فعالیت دارند؛ لذا این سالن‌های سینمایی باید کد رهگیری سلامت سالن سینمایی را از سامانه سلامت را داشته باشند و با ارائه آن به ما سالن‌های سینمایی خود را بازگشایی کند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه اگر سالن سینمایی تمایل به بازگشایی با ظرفیت 50 درصد نداشته باشد، اصرار و الزامی بر بازگشایی آن سینما نیست، عنوان کرد: به سالن‌های نمایش و پردیس‌های سینمایی تا آخر وقت اداری امروز 31 خرداد ماه، مهلت داده شده بود که در سامانه سلامت ثبت نام کرده و کد رهگیری را برای ما بفرستند. تنها سینماها و سالن‌های نمایش دارای کدرهگیری اجازه فعالیت دارند و سینمایی که این کد را دریافت نکند، اجازه بازگشایی به آن داده نخواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه کارشناسان ما در طول دوره مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند، بیان کرد: اگر سینمایی  پروتکل‌ها را رعایت نکند، براساس ضوابط و قوانین ابلاغی با این سینما برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. اصل تنها سلامت مردم است و ما نمی‌خواهیم تنها به دلیل بازگشایی سالن‌های نمایش، سینما و آموزشگاه‌ها سلامت مردم به خطر بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: تا به این لحظه اگر سینمایی کدرهگیری را دریافت نکرده باشد، تمایلی به بازگشایی ندارد و در حال حاضر تنها پردیس سینمایی اطلس کدرهگیری را دریافت کرده و فروش بلیت در سینما تیکت گذاشته است.

محمدی در خصوص فروش بلیت در گیشه، گفت: ما به مدیران سینمایی اعلام کردیم که به سمت فروش اینترنتی بلیت بروند تا رد و بدل پول وکاغذ جلوی گیشه اتفاق نیفتد و اصرار داریم که غالب فروش بلیت، فروش اینترنتی باشد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: از مردم خواهش می‌کنم زمانی که می‌خواهند برای دیدن فیلم به سینما بروند، با رعایت تمام نکات بهداشتی مانند ماسک و دستکش مراجعه کنند. در هر صورت سالن‌های سینمایی، سالن‌های بسته‌ای هستند و اگر مردم در سالن سینمایی اصول بهداشتی را رعایت نکنند، خود و خانواده‌شان را به مکانی پرخطری می‌برند که امکان دارد ضرر و زیان بسیار سنگینی برای آن‌ها درپی داشته باشد.

وی اظهار کرد: از سالن‌های سینمایی درخواست کردیم که حداقل روزی یک بار سالن‌های سینما را گندزدایی کنند. از تجمع در لابی سالن‌های نمایش و ورودی‌های سینما پرهیز کنند. اگر این موارد را مدیران سینمایی و مردم عزیز ما رعایت کنند، دوباره مجبور به اجرای محدودیت در سالن‌های سینمایی و نمایش نخواهیم شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: اگر این موارد رعایت نشود، محدودیت‌ها باز خواهد گشت. اگر مردم تخلفات بهداشتی را در سالن‌های سینمایی و سالن‌های نمایش مشاهده کردند، می‌توانند به ما و سامانه 191 گزارش کنند و برخورد قانونی توسط بهداشت و ما صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری بازگشایی سینماها پس از کرونا مشهد رهگیری را دریافت سالن های سینمایی سالن های نمایش سالن های سینما کد رهگیری فروش بلیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۳۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

دریافت 16 MB دریافت 36 MB

حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این‌که این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما می‌پردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما می‌روند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.

این کارگردان با اشاره به این‌که در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.

وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمان‌ها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.

این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آن‌ها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.

وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنج‌های مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.

الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به این‌که مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آن‌ها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب می‌شود چون مستند آرشیوی به‌واسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می‌ کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور می‌شود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.

وی ضمن اشاره به این‌که آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.

کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور این‌که برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار می‌شد و از این جهت پژوهش این مستند یک‌سال زمان برد.

وی افزود: می‌خواستیم کار ما یک‌بار مصرف یا جهت‌دار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت می‌گذاشتم.

الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.

سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشن‌گرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علی‌اصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانه‌ای راوین.

کد خبر 6087916

دیگر خبرها

  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»